söndag 18 maj 2014

Börsen backar 50 % (And I Feel Fine)

Stockholmsbörsen och flera andra börser i världen är just nu uppe på rekordnivåer. Hur länge kan denna uppgång fortsätta? Ökar bolagen sina vinster tillräckligt mycket så kan givetvis denna övervärdering av börsen i nuläget visa sig vara motiverad. Oroväckande många bolag har stigit väldigt mycket det senaste dryga året och få bolag är köpvärda, även om det går att hitta fåtalet guldkorn på börslistorna. Jag ligger likvid till stor del nu och hoppas på en stor nedgång på börsen. Kommer den om 1 månad, 1 år eller 10 år återstår att se. 

Tänkvärt i nuläget är Buffetts citat: "Be fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful".

Jag känner att dagens situation för börsen i stort och för många enskilda bolags aktiekurser kan liknas vid beskrivningen av inflation: "Too much money chasing too few goods". När det gäller aktier handlar det i dagsläget, med dopade aktiekurser tack vare billiga pengar pga låga räntor, snarare kanske om något i stil med "Too many investors are satisfied with too low return", "Too much money chasing too few stocks" alternativt "Too much money chasing too low return". 


3 kommentarer:

  1. Hej
    Vad roligt att återigen se lite aktivitet på din underbara blogg!
    Under förra sommaren fann jag din e-bok som jag streckläste och som inspirerade mig så mycket att jag, sedan den lilla dipen som var i oktober förra åert, började bygga på min egen "pengamaskin". Jag har fångat upp en del WMT och KO under dippar som har varit sedan förra sommaren men det kliar i köpknappen och jag underar hur du ser på saken, bör man ha is i magen eller är det bara köpa så fort man samlat ihop pengar till något "bleuchip"-bolag? Jag har för avsikt att nyspara/återinvestera under minst 20 år till. Jag har hittills bara köpt WMT samt KO vid de små dippar som varit.
    Vågar du tipsa om nåt "bra" bolag som kan vara värt att plocka in även till dagen värderingar då man har för avsikt att vara långsiktig?
    /Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trevligt att du uppskattar min blogg och att min e-bok har gett dig inspiration för att bygga din egen utdelningsmaskin! Jag är lite försiktig med att ge råd om specifika bolag, men Bluechip-bolag med stabil verksamhet, kassaflöde och en lång historik av utdelningstillväxt är alltid attraktiva, framför allt när det är dippar. Jag tror att man kan ha lite is i magen och vänta ut en nedgång istället för att känna sig tvungen att köpa nya aktier. Det jag tänker i nuläget är att det är läge att parkera pengarna i en kort räntefond som ger cirka 3 % i ränta till i princip ingen risk. Samtidigt kan man ju se det som att det inte är någon större fara med att köpa aktier nu och att de faller i värde med 10-20 % närmsta tiden, med tanke på att investeringshorisonten är så lång. Det kan ju vara svårt att tajma in nedgångarna, för vem vet, kanske fortsätter börsen stiga ett antal procent varje år flera år till... (endast mina egna tankar)

      Radera
  2. Om du förespråkar "pipeline"-idén, utdelningsinvestering, långsiktighet och ränta-på-ränta, hur kommer det sig då att du "ligger till stor del likvid nu"? Det är ju ett sätt att försöka marknadstajma...

    SvaraRadera