tisdag 30 april 2013

Aktieutdelningar hittills år 2013

Då jag själv tycker att det är intressant att se vilka företag andra personer får utdelning ifrån tänkt jag nedan lista vilka företag jag hittills under året har fått utdelning från. Det är en blandning av svenska, nordiska (förutom Sverige) och amerikanska företag i nuläget. Jag anger utdelningsfrekvensen, alltså om de delar ut pengar till ägarna en gång per år, halvårsvis, kvartalsvis eller till och med månadsvis. 

Totalbeloppen för respektive utdelning tänkte jag inte ange i nuläget, då det inte rör sig om några särskilt stora summor ännu. Med tiden, då mer pengar kan sättas i arbete, utdelningen återinvesteras och utdelningen per aktie höjs hoppas jag kunna se fram emot rejäla utdelningsbelopp. Jag är i nuläget student, vilket gör att investeringsmarginalen (hur mycket jag kan nyinvestera) per månad inte är så stor. Det kan även noteras att en del av mina aktier inte är renodlade utdelningstillväxt-case, utan är mer att betrakta som högutdelare. Bland annat återfinns en del preferensaktier. Högutdelarna och preferensaktierna står dock för en mindre del av min totala aktieportfölj. Med tiden kommer fokus allt mer att skifta över till aktier med stabil utdelningstillväxt.  

Aktieutdelningar under år 2013 (hittills):

Bolag                      Utdelningsfrekvens
Sagax Pref                           Kvartal
Fast. Balder Pref                  Kvartal
Realty Income                      Månad
Altria Group                        Kvartal
Eniro Pref                            Kvartal  
Apple                                   Kvartal 
Inland Real Estate                 Månad
Prospect Capital                   Månad
Intel                                     Kvartal
Astra Zeneca                       Halvår  
Axfood                                 År  
Beijer Alma                          År
Handelsbanken                     År
Novo Nordisk                       År
Swedbank                            År
Castellum                             År
Telia                                    År
Fortum                                 År 
Avanza                                 År 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar