lördag 4 maj 2013

Mitt långsiktiga investeringsmål

Även om jag har investerat i aktier i ungefär fyra års tid är det framförallt under de senaste ungefär 1,5 åren jag har gjort det mer seriöst, lagt ner mer tid på det, utarbetat en tydligare investeringsstrategi och satt upp ett mål jag i framtiden räknar med att kunna uppnå. Då jag fortfarande är relativt ung, blir 25 år först om något år, har jag mycket tid på mig att bygga upp en stor aktieportfölj. 

För mig handlar det inte om att ha 100 miljoner kronor, att bo i ett palats, köra Ferrari och leva ett lyxliv i den bemärkelsen. Det handlar mer om att värdesätta tiden man har här på jorden och att kunna njuta av livet. För att kunna leva i samhället människan byggt upp krävs det pengar och dessa kan genereras på olika sätt. Det traditionella sättet är givetvis att arbeta och få lön. Det går utan problem att bygga upp en utdelningsmaskin med sin lön för att sakta men säkert få mer och mer inkomster från sina aktieinnehav. Det viktiga är att inte konsumera all sin lön, då kommer man aldrig få ut något mer av livet förutom en hög materiell standard. Det är som jag har skrivit tidigare, viktigt att man tänker på vad man lägger sina pengar på. Även om det finns miljontals produkter och tjänster att spendera sina pengar på finns det inget som säger att det är naturligt att köpa allt som bjuds ut på marknaden. Det stora värdet finns i att kunna avstå överdriven konsumtion och istället inse värdet av att sätta sina pengar i arbete tidigt.  

Jag har alltid haft ett ekonomiskt tänk och haft lätt från att avstå konsumtion, och hellre sparat (senare i livet investerat) mina pengar för att känna en trygghet av att ha pengar och få dem att växa och generera inkomster i form av ränta och utdelning. Jag kan inte påstå att jag känner någon som idag lever på utdelningsinkomsterna från sina aktier, utan jag skapar mest en bild i min egen hjärna hur det skulle vara att göra det, men det känns väldigt rimligt att uppnå, alltså att i framtiden ha en utdelningsmaskin bestående av aktier med en direktavkastning så stor att det är möjligt att leva på den inkomsten. Oavsett om det handlar om att man vill sätta guldkant på tillvaron här på planeten jorden eller om man vill uppnå friheten, alltså helt kunna bestämma över sin vardag, kommer det vara möjligt att uppnå bara man övertygar sig om att det är möjligt. Inspirerande böcker när det handlar om hur man bygger upp en förmögenhet och vikten av att ha ett tydligt mål och en strategi att följa har för mig varit exempelvis The Richest Man in Babylon (tidigare recenserad) och Think and Grow Rich (recenseras i ett kommande inlägg). 

Jag sitter ibland och funderar på hur det skulle vara att ha en aktieportfölj värd 2 miljoner kronor med en direktavkastning på exempelvis 5 %. Då skulle man erhålla 100 000 kr per år i utdelningsinkomster från sina aktier. Har man dem på ett ISK skulle för det innevarande året, år 2013, 8 940 kr försvinna i schablonskatt. Då återstår drygt 90 000 kr att leva för som kommit in på ISK:n. Det betyder att man kan leva för 7 500 kr per månad, eftersom det blir 90 000 kr på ett år. Detta sker utan att sälja av några aktier, alltså minska storleken på sin utdelningsmaskin, vilket skulle vara väldigt förödande på sikt. Man blir så att säga en parasit på sig själv i det fallet. Många anser säkert att det är omöjligt att leva för så lite som 7 500 kr per månad. Som en familj får man absolut hävda att det är omöjligt. Men är man en person går det utan problem och även om man är två som båda har beslutat sig för att göra det, skulle det gå. Det handlar som alltid om hur man prioriterar i sitt liv.  

Har man även valt att investerat sina pengar i aktier med stabil utdelningstillväxt som årligen höjer utdelningen med exempelvis 10 % per år kommer man nästa år erhålla 110 000 kr i utdelning före schablonskatten. Efter 4 år kommer utdelningen ha ökat med närmare 50 %, vilket betyder att man då erhåller 150 000 kr per år före schablonskatten. Eftersom något som ökar med 10 % per år fördubblas efter 7 år kommer man efter 7 år erhålla 200 000 kr per år i aktieutdelning, vilket efter schablonskatten gör att man har cirka 15 000 kr att leva på per månad. Denna ökning av utdelningen sker utan att några nyinvesteringar och återinvesteringar görs. Det som sker är att utdelningen per aktie ökar, och antalet aktier är ju oförändrat eftersom man varken köper eller säljer några aktier. Storleken på utdelningsmaskinen (antalet aktier) minskar givetvis inte bara för att man börjar leva på utdelningsmaskinen. 

Fortsätter utdelningstillväxten med 10 % per år kommer man efter 15 år ha gått från en utdelningsinkomst på 100 000 kr per år till hela 400 000 kr per år, eftersom ökningen av utdelningen sker exponentiellt, den fördubblas efter drygt vart 7:e år. Det skulle ge en månadsinkomst på 30 000 kr efter schablonskatt om vi antar att portföljen då har ett värde på 8 miljoner, att aktierna ägs på ett ISK och schablonskatten är 0,447 %, vilket alltså är den skatt som gäller under nuvarande år. 

Utdelningen per år skulle då kunna se ut enligt graferna nedan. Notera att den årligen högre utdelningen sker helt utan att några pengar nyinvesteras och utan att någon utdelning återinvesteras, det är det faktum att aktierna man äger i sin utdelningsmaskin varje år delar ut ett större belopp, som gör att utdelningen ökar år efter år. Nedanstående grafer är givetvis att betrakta som "idealfall", men det finns faktiskt bolag som årligen i flera decennier stadigt har höjt utdelningen. 



Illustration av en stadigt ökande utdelningsinkomst vid två olika direktavkastningar och utdelningstillväxttakter under 15 års tid



Illustration av en stadigt ökande utdelningsinkomst vid två olika direktavkastningar och utdelningstillväxttakter under 30 års tid


För min del ligger ett scenario enligt ovan, med en aktieportfölj av den storleken och de  utdelningsbeloppen, ganska lång in i framtiden. Men det är samtidigt väldigt motiverande att tänka på det här sättet och det gör det lätt att fortsätta investera i aktier med stabil utdelningstillväxt istället för att ha sina pengar i dyra fonder och på bankkonton utan ränta! Även om det kanske sticker ut från mängden att tänka på det här sättet känns det för mig som ett självklart sätt att tänka. Att uppnå friheten ser i alla fall jag som ett stort mål i livet!  

Snart kommer ett inlägg där min aktieportfölj redovisas! 



8 kommentarer:

  1. Dina mål är helt realistiska.Började själv spara i aktier för trettio år sedan.Har idag en portfölj värd 4,2 milj,som ger drygt 200000kr i direktavkastning.Det blir ett bra tillskott till pensionen om några år.
    Lycka till.
    NISSE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Härligt att höra om någon som tidigt har valt att investera i aktier - och nu verkligen kan tacka sig själv för det! Måste vara en skön känsla att dels i nuläget varje år få in så mycket i utdelningsinkomster, men kanske framför allt att veta att man kommer få en rejält högre pension!

      /InvesteraMigFri

      Radera
  2. Jag är nu där du hoppas vara i framtiden. Jag är en vanlig LO arbetare med en ordinär lön och familj, så visst går det.

    Skulle bara vilja varna dig för att fokusera för mycket på utdelningen. Det som kommer att avgöra din framgång är hur mycket " Owners Earnings" dina bolag skapar åt dig.
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis, måste kännas skönt att ha byggt upp en stor aktieportfölj som genererar extra inkomster!

      Ja, utdelningarna måste ju kunna stödjas av tillväxt i verksamheten och de kassaflöden som genereras. Ska studera begreppet "Owners Earnings" närmare, tack för tipset!

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Hittade din blogg idag. Ska bli intressant att följa den.
    Jag är själv inne på samma investeringsstrategi.
    Här är en bra länk till en "utdelningskalkylator".
    (sk."DRIP" Dividend Reinvestment Plan)

    Mvh
    LK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att du hittade hit! Ska spana in länken. Lycka till med ditt investerande!

      Radera
  5. Jag glömde ju lägga in länken! Här är den http://loanlane.com/div.html

    Mvh
    LK

    SvaraRadera