Sjätte bokrecensionen - Så här blev Warren Buffett världens rikaste person

Författare: Per H Börjesson

Språk: Svenska
Antal sidor: 190
Först utgiven: 2009
Lässvårighet: Lättläst

Om boken

Vilket det säkert har framgått i några tidigare inlägg har jag, liksom säkert många andra aktieintresserade, Warren Buffett som en stor förebild när det gäller långsiktig aktieinvestering. Det är lätt att imponeras över vad han har lyckats åstadkomma under sitt liv. Det är alltid intressant att lyssna på honom och se honom ”in action”. Under fliken högst upp på bloggen kallad Videoklipp har jag lagt till ett antal videoklipp med Buffett som jag tycker du bör spendera några timmar på att kolla (främst lyssna) på.

Per H Börjesson har skrivit ett antal läsvärda böcker som jag började få upp ögonen på för kanske ett och ett halvt år sedan. Den första boken är förmodligen hans mest kända, Så här kan alla svenskar bli miljonärer. Förmodligen har de flesta som läser på min blogg redan tagit del av Per H Börjessons tankar. De samklingar väl med min syn på aktier, investeringar och värdet av att själv bygga upp sin egen aktieportfölj. Så här kan alla svenskar bli miljonärer har sålt i 100 000 exemplar, vilket visar att i alla fall 1 % av Sveriges befolkning bör ha tagit del av hans tankar!

Nu ska jag istället fokusera på uppföljaren till den boken, nämligen boken Så här blev Warren Buffett världens rikaste person. Det finns många böcker skrivna om Warren Buffett, men egentligen endast en relativt heltäckande om honom på svenska vad jag känner till. I Jonas Bernhardssons bok Investera som mästarna finns givetvis Buffett med som en av "mästarna", men den boken har som syfte att beskriva många olika kända investerare (och spekulanter) varför antalet sidor om Buffett endast är cirka 15 i den boken. För den som vill läsa om Buffett finns några amerikanska tungviktare som exempelvis The Snowball, som är skriven på engelska och är ungefär 700 sidor lång samt ett stort antal andra böcker.

Börjessons bok om Buffett ger en bra sammanfattning och beskrivning om Buffetts liv och hans investeringskarriär. Boken består till en början av drygt 30 kortare avsnitt där olika centrala begrepp och delar av Buffetts tankar, syn på investeringar och liv tas upp. Att boken är uppdelad på många kortare kapitel gör att boken inte känns särskilt tung att läsa. Eter det beskrivs ett antal verkliga aktieinvesteringar som Buffett har gjort, samt exempel på liknande svenska bolag som Buffett skulle kunna tänkas vara intresserad att investera i, alltså bolag som stämmer överens med hans investeringskriterier. I den tredje sektionen av boken diskuterar författaren potentiella svenska bolag som Buffett skulle ha gillat. Något Warren Buffett är väldigt känd för är alla de citat han har fällt och fäller i intervjuer i olika sammanhang. Ett antal sidor i slutet av boken listar en del av dessa citat, översatta till svenska.

Warren Buffett

Det är svårt att skriva om en bok som handlar om världens förmodligen mest kända investerare, utan att känna sig tvungen att skriva några stycken om just honom. Nedanstående fakta om Warren Buffett är hämtat från olika böcker, sidor på Internet med mera som jag läst och är alltså inte direkt kopplat till boken Så här blev Warren Buffett världens rikaste person som denna recension huvudsakligen handlar om.

Warren Buffett, född 1930, är en välkänd person som lyckats bli rik genom aktieinvesteringar. Sitt först aktieköp gjorde han i början på 1940-talet, redan vid 11 års ålder. Buffett var student hos urfadern till värdeinvestering, Benjamin Graham, som är född 1894. Graham har författat två klassiska verk inom värdeinvestering i form av Security Analysis (tillsammans med David Dodd), först utgiven år 1934 och The Intelligent Investor som först gavs ut år 1949. Buffett hade Graham som lärare på Columbia University i New York City när Buffett studerade där i slutet på 1940-talet. Buffett brukar säga att det var Graham och boken The Intelligent Investor som fick in honom på aktiespåret och väckte hans intresse av att investera långsiktigt i undervärderade företag.

Buffetts investmentbolag, Berkshire Hathaway, har haft en väldigt positiv aktieutveckling under de senaste 40 åren, i snitt över 20 % per år, vilket är klart högre än index. Den som investerade 10 000 dollar när det hela startade hade varit väldigt rik idag. Lyckas man med att ha en årlig avkastning på 20 % kommer pengarna att fördubblas efter knappt fyra år. 1 000 dollar blir till 2 000 dollar och sedan 4 000, 8 000, 16 000, 32 000 dollar och så vidare.

20 % i årlig tillväxt

Buffett har ett antal kriterier som helst ska vara uppfyllda när han väljer ut företag att investera i. Företagen ska bland annat vara enkla att förstå sig på. Berkshire Hathaway äger aktier i exempelvis The Coca-Cola Company. Läskedrycker och andra typer av alkoholfria drycker får anses vara en verksamhet som inte är särskilt svår att förstå sig på. Att investera i ett nytt teknikföretag eller ett mindre läkemedelsföretag är inget som Buffett skulle ge sig på. Det ligger utanför det som Graham kallar för en investerares ”Circle of Comptence”, alltså utanför det område där man själv har tillräcklig förståelse och tillräckligt med ingående kunskap om vad företaget håller på med och tjänar sina pengar på. Har man studerat bioteknik på universitetsnivå och arbetar på ett läkemedelsföretag kan det absolut vara så att man har tillräcklig kompetens inom det området, men förmodligen inte annars.

De största innehaven i Berkshire Hathaways aktieportfölj är företag som The Coca-Cola Company, IBM, Wells Fargo & Company (bank), American Express och The Procter & Gamble Company. Förutom dessa finns ett stort antal hel- och delägda företag, däribland flertalet försäkringsbolag. En viktig person vid Buffetts sida i Berkshire Hathaway är Charlie Munger, som arbetat tillsammans med Buffett sedan flera decennier tillbaka. För den som vill spendera några timmar på att inhämta kloka visdomsord från dessa investeringsguruers rekommenderas det starkt att se något av deras längre framträdanden vid amerikanska universitet där de svarar på frågor från studenterna och berättar om sin syn på investeringar. De är båda riktiga underhållare!

Nyligen blev det känt att Berkshire Hathaway, tillsammans med ett annat företag, har lagt ett bud på det börsnoterade företaget Heinz samtliga aktier. Hur komplicerad är då Heinz verksamhet, kan man förstå vad de gör och hur marknaden ser ut för deras produkter? Heinz tillverkar, som de flesta säkert känner till, olika livsmedelsprodukter som ketchup, konserver med bönor, såser samt en hel del annat. Det är helt enkelt inte en jättekomplicerad verksamhet att förstå sig på, vilket gjorde det till ett perfekt företag enligt Buffetts sys på potentiella bolag att investera i. Självklart måste företaget i sig visa upp fina kvalitéer, så som en solid balansräkning, bra produkter/tjänster, goda framtidsutsikter, bra ledning med mer, för att det ska vara aktuellt för Buffett att investera i dem.

Ett annat populärt investeringskriterium för Buffett är att företaget han är intresserad av att investera i ska ha en vallgrav av något slag, det som på engelska kallas för ”moat”. Även detta är något som Graham tar upp i sin bok The Intelligent Investor. Att ett företag har en vallgrav betyder att det till viss del är skyddat från konkurrenterna. Företaget besitter något värdefullt som gör att kunder av någon anledning föredrar företagets produkter och inte rakt av går till konkurrenterna, alltså en stark konkurrensfördel. Det kan handla om att företaget har ett starkt varumärke som gör att kunderna tenderar att välja den produkten framför billigare alternativ. Det ska helt enkelt inte vara för lätt för konkurrenter att start upp en liknande verksamhet som kan slå undan benen för det befintliga företaget.

Buffett har alltid haft en långsiktig investeringshorisont och har gjort sig känd genom att fälla citat som att den enda investeringshorisonten är ”för alltid” och att det egentligen är ganska galet att börsen är öppen varje vardag året runt. Det räcker enligt honom egentligen att de är öppna en gång per månad, så att de som verkligen behöver sälja eller köpa aktier kan göra det. En ytterligare sak Buffett brukar tala om i dessa sammanhang är att alla borde ha ett kort med tio stämpelplatser. Varje gång man köper eller säljer en aktie ska kortet stämplas. När man har gjort sina tio aktietransaktioner kan man aldrig mer i sitt liv varken köpa eller sälja aktier. Det skulle leda till att alla var tvungna att tänka till en extra gång och alltid investerar på lång sikt i företag som man känner sig trygg med att äga för alltid.

Warren Buffett har idag en nettoförmögenhet på 53,5 miljarder dollar enligt Forbes. Det motsvarar 357,75 miljarder kr med en dollarkurs på 6,5 kr. Buffett har lovat att skänka bort 85 % av sina tillgångar, varav en stor del till ”Bill and Melissa Gates Foundation”. Även han vet, som tur är, att ingen i världen har behov av flera hundra miljarder kronor.

Slutsats

För den som vill läsa om och ta del av Warren Buffetts investeringsresa, tankar och liv, på svenska, är boken Så här blev Warren Buffett världens rikaste person en lättläst och lättillgänglig bok som kommer ge en bra introduktion till mannen, myten och mästarinvesteraren Warren Buffett. För den som vill ha en mer heltäckande bok får man vända sig till en bok  som är skriven på engelska och som förmodligen är minst dubbelt så tjock.