onsdag 22 maj 2013

+91 % (och -87%)

Förändring bland kryddorna i portföljen


Likt kryddor i maten har kryddor i aktieportföljen olika smakkaraktär. Vissa är söta, andra är sura och några är beska. Jag har under de senaste dagarna gjort mig av med en söt och en sur krydda i portföljen. Vilket jag skrev om i inlägget om min aktieportfölj del 2 har jag några aktiekryddor i portföljen. Dessa är att betrakta som "kryddor" eftersom de utgör mindre belopp samt är betydligt mer riskfyllda jämfört med mina anda innehav. Jag sålde i förra veckan av mitt innehav i Opus med en uppgång på 91 % samt mina sista aktier i Northland Resources, med en nedgång på 87 %. Jag lyckades trots den kraftiga nedgången i aktiekursen komma undan relativt smärtfritt då jag för några månader sedan sålde av en del av mitt innehav i Northland Resources efter att aktiekursen stigit med ett antal 10-tals procent på kort tid. Mitt äventyr i Northland slutade i princip +/-0. 

Aktiekryddorna blir kanske ett nollsummespel i längden då de är att betrakta som väldigt spekulativa..

1 kommentar:

  1. Hej!
    Min erfarenhet är att man inte ska ha några "kryddor" i portföljen. Det stjäl för mycket tid och energi från dig att försöka hitta dem i förhållande till vad de ger. Lundaluppen har ett bra inlägg om "kryddor":
    http://lundaluppen.blogspot.se/2010/04/meningslosa-insatser.html
    Det är bättre att fokusera långsiktigt på stabila utdelningsaktier. En aktie, precis som vilken finansiell tillgång som helst, saknar egentligen värde om den inte ger upphov till ett framtida kassaflöde. Slösa inte bort värdefull tid på att leta efter "kryddor". Satsa rejält på kvalitet istället.
    Det är min åsikt.
    Läs också:
    http://besser1.wordpress.com/2013/05/19/nasta-aktieportfolj/
    Mycket bra blogg.

    Mvh
    LK

    SvaraRadera