måndag 20 maj 2013

Gratis e-bok - bakgrund

Gratis e-bok - syfte och bakgrund till min bok


I det förra inlägget beskrev jag att jag under våren har skrivit en bok om aktier, investering, utdelning, frihet med mera, som jag har tänkt lägga ut gratis här på bloggen. Boken har titeln: 

"Jag INVESTERAR, alltså kommer jag blir FRI"


och undertiteln

"En bok om AKTIEUTDELNINGAR, hur du blir DIN EGEN OBEROENDE PRIVATEKONOMISKA RÅDGIVARE samt hur du får PENGAR ATT VÄXA LÅNGSIKTIGT". 

Boken har jag tänkt göra gratis tillgänglig här på bloggen genom att lägga ut den som en längre följetong. Detta inlägg beskriver mer om bokens bakgrund, syfte och mål

Förutom att inspirera och motivera privatpersoner till att köpa sina egna aktier och bygga upp en utdelningsmaskin vill jag även visa på det långsiktiga värdet av att investera i aktier med utdelningstillväxt. Jag tror att det för många är okänt att det faktiskt finns många börsnoterade bolag, både i Sverige, i övriga norden och framförallt i Nordamerika, som varje år under ett eller flera decennier har höjt utdelningen. Väljer man att investera i den typen av aktier kommer man kunna se fram emot stigande utdelningar, vilka årligen kan återinvesteras i fler aktier som i sin tur genererar ännu mer utdelningar nästa år, tack vare att man äger fler aktier som var och en delar ut mer pengar. Det skulle kunna jämföras med att sätta en snöboll i rullning - den växer exponentiellt. Genom att investera i aktier med utdelningstillväxt kan vem som helst bygga sin egen utdelningsmaskin. 

Efter att under de senaste åren ha skrivit många inlämningsarbeten i olika universitetskurser, vilka tenderar att bli väldigt akademiska och högtravande, valde jag nu att skriva min bok på ett mer lättillgängligt sätt, så att innehållet blir lättförståeligt även för den oinvigde i aktiers magiska värld. Jag förklarar även begrepp som inflation, courtage och investeringssparkonto för att göra helhetsförståelsen för läsaren så komplett som möjlig. Det är absolut ingen bok på temat "Så här blir du rik snabbt". Det jag vill visa är istället att en stor del handlar om att ändra sitt beteende och synen på sina pengar och hur de kan sättas i arbete med en längre investeringshorisont. 

Som jag tidigare nämnt här på bloggen, och som framgår av titeln på boken, anser jag att det är viktigt att fler inser värdet av att fatta sina egna privatekonomiska beslut. Vilket framgår i bloggbeskrivningen är det idag väldigt enkelt, billigt och motiverat att äga sina egna aktier. Även om man inte själv vill investera i aktier är det viktigt att inse att bara för att man får rådet att månadsspara i banken A:s Sverigefond som kostar 1 % per år i förvaltningsavgift, så är det inte alls säkert att det är det mest optimala alternativet. Det faktum att det finns Sverigefonder som är gratis skulle givetvis vara det bästa alternativet att välja för den kunden och således spara in åtskilliga tusenlappar (till och med miljonbelopp om månadssparandet är stort och det pågår under lång tid). Detta och mycket annat har jag för avsikt att göra tydligt i boken jag har skrivit, som kommer vara gratis för er som läsare. 

Hur svårt är det då att själv ta reda på vilken fond inom en viss homogen kategori som är billigast? Som med det mesta idag är det väldigt enkelt att ta reda på information själv, så även vad gäller fondavgifter. Morningstar kan exempelvis användas till det. Via Internet kan man smidigt göra pengaöverföringar till sin nätmäklare, där jämföra och köpa sina fonder eller om man så vill, börja investera i aktier med en del av lönen varje månad för att i framtiden njuta av allt större aktieutdelningar för att bli mer och mer fri. Att vara utelämnad till en säljare blir mer och mer passé. Jämför exempelvis med hemelektronikbranschen. När det inte var möjligt att handla produkter via Internet, göra jämförelser mellan produkter och priser, läsa diskussioner på forum och se användarfilmer om hur en viss produkt är i verkligheten, var den genomsnittlige personen till stor grad utelämnad till säljarna i de fysiska butikerna. Idag när jag ska köpa någon produkt inom hemelektronik väljer jag med glädje att göra min egen research innan köpet samt själva köpet via Internet eller på den butiken där jag vet att ingen säljare kommer komma fram till mig och försöka påverka mig om vad jag ”behöver” för produkt för att känna mig extra nöjd eller för att köpa det ”de flesta andra” skulle köpt i min situation. Den genomsnittliga konsumenten är alltså betydligt mer informerad och självständig idag – den välinformerade konsumenten är här för att stanna! Så hoppas jag även ska ske i större utsträckning inom området privatekonomi och investeringar. 


För att då återgå till boken som jag har skrivit handlar den alltså bland annat om att inse värdet av att bli sin egen oberoende privatekonomiska rådgivare. Helt enkelt för att skapa sig så bra förutsättningar som möjligt för att få en tillfredsställande avkastning på sitt kapital på lång sikt. Det är dina pengar som investeras och det är därför du som ska få all avkastning. Bristen på helt oberoende privatekonomisk rådgivning gör att många inte vet vilka goda möjligheter det idag finns att själv ta hand om sina investeringar. Allt för många faller offer för dyra investerings- och sparprodukter, vilket jag vill ändra på med hjälp av min gratis bok. 

Jag har bland annat skrivit boken utifrån vad jag själv känner att jag skulle vilja få för insikter när det gäller privatekonomi, långsiktiga aktieinvesteringar och aktieutdelningar om fallet vore att jag hade haft dålig kunskap inom området, för att i framtiden kunna tacka mig själv och känna mig nöjd över att jag tidigt valde att investera mina pengar på ett så optimalt sätt som möjligt. Allt för många personer jag hör om väljer blint att investera sina pengar på det sättet "rådgivaren" (säljaren) på banken föreslår, alltså i dyra indexfonder och känner inte till vilka goda möjligheter det idag finns när det gäller att få högre avkastning på sina pengar. Många är väldigt passiva när det gäller att sätta sina pengar i arbete. Det är därför viktigt att man själv fattar sina egna privatekonomiska beslut, alltså att man blir sin egen oberoende privatekonomiska rådgivare och sätter sina pengar i arbete så att de kan generera inkomster och framtida värdetillväxt.

Det jag vill visa genom den gratis e-boken är alltså att det går att göra så mycket mer när det gäller sin privatekonomi än att vara fast i gamla rutiner med dåliga sparformer. Alla ska kunna tacka sig själv i framtiden för de investeringsbeslut de väljer att ta idag och inte rakt av lita på de "råd" de får från icke-oberoende rådgivare som tjänar pengar på att förvalta dina pengar - ibland helt passivt. Det är varken krångligt eller dyrt att bygga upp sin egen aktieportfölj/utdelningsmaskin idag, och med tanke på införandet av investeringssparkontot år 2012 är det nu ännu mer motiverat att investera långsiktigt i egna aktier med utdelningstillväxt. Genom att under ett antal år investera en del av lönen varje månad i aktier med stabil utdelningstillväxt samt återinvestera utdelningen, kommer det för vem som helst vara möjligt att bygga upp en utdelningsmaskin som i framtiden genererar en utdelning varje år som skulle vara möjligt att leva på - då har man uppnått friheten

För de flesta är det möjligt att investera mer än vad man tror per månad, eftersom mycket konsumtion är onödig, vilket även det är något jag tar upp i min bok. Väljer man att dels ta mer ansvar för sina investeringar och även leva ett ekonomiskt enklare liv, alltså att minska sin konsumtion, kommer tiden det tar att uppnå friheten kraftigt att förkortas, eftersom det då är möjligt att investera mer per månad samt att det krävs lägre utdelningsinkomster för att täcka månadens kostnader.


Detta var det andra inlägget om e-boken jag kommer lägga ut gratis här på bloggen. I det nästa inlägget kommer bokens Innehållsförteckning läggas upp för att du ska få en hint om vilka kapitel boken är uppdela i och vilket innehåll som kan väntas i den gratis e-boken.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar