lördag 25 maj 2013

Jag INVESTERAR, alltså kommer jag bli FRI, Del 4, (Inledning:2)

(Detta inlägg hör till bokföljetongen på min blogg, genom vilken jag gratis publicerar min bok som jag har skrivit under våren)

Innehållsförteckning

Föregående del

Den som läser boken kommer inse värdet av att inte lita på de råd man får från de beroende privatekonomiska rådgivarna, och förmodligen mötas av ett helt nytt sätt att tänka när det gäller sina långsiktiga investeringar. Förmodligen är det många läsare som aldrig har fått rådet att själv investera långsiktigt i egna aktier med stabil utdelningstillväxt och ingen rådgivare har förmodligen tidigare visat vilka enormt goda resultat man kan uppnå. Detta bland annat tack vare att det är helt fritt från förvaltningsavgifter att äga sina egna aktier. Även om titeln på boken lyder: ”Jag investerar, alltså kommer jag bli fri” skulle det kunna ses som att man allra först måste vara fri, i den bemärkelsen att det är man själv som har kontrollen över sin privatekonomi och själv fattar sina egna investeringsbeslut, för att tillslut kunna uppnå en ekonomisk frihet i framtiden tack vare sina investeringar.

Jag har alltid vara duktig på att spara mina pengar (senare investera) och dålig på att slösa och konsumera. Jag har alltid sett ett värde i att ha pengar tillgängliga på kontot, inte i överflöd, utan som ett medel för att känna frihet och tillfredsställelse över att inte behöva oroa sig över att inte kunna göra saker på grund av att det saknas pengar. Att veta att man kan köpa en ny dator, en dyr pryl eller ett dyrt klädesplagg, men istället välja att inte göra av med pengarna är ofta en minst lika skön känsla som att köpa själva produkten. Väljer jag att köpa en viss produkt idag minskar det mina tillgängliga medel i form av pengar, vilket alltså innebär att känslan av frihet minskar.

Ju mer pengar jag gör av med idag, desto längre ifrån målet att bli fri kommer jag. En gång sa en person i min närhet att jag är en av få som kan känna genuin glädje av att få pengar. Självklart skulle vem som helst bli glad av att få pengar, men skillnaden är att de flesta ser pengar som en möjlighet att köpa en viss produkt eller att använda dem till för att göra något de länge har velat göra. De flesta tänker alltså i form av att pengar skapar möjlighet till konsumtion. Jag har däremot alltid sett glädje i att kunna spara och investera pengarna och komma ett steg närmare friheten, vilket jag allt mer börjar se som det ultimata målet i livet, vilket har lett fram till att jag idag följer den investeringsstrategi som boken kommer beskriva. 

Jag har inte levt snålt i någon extrem form, men får hävda att jag är väldigt ekonomiskt medveten när det gäller mina utgifter och min konsumtion. Det handlar inte om att leva extremt snålt, utan främst om att prioritera och inte vara slösaktig med pengar. Även jag har mina laster, bland annat spel om pengar, vilket dock har ändrats ganska mycket på senare tid. Mer om det senare. Så länge man känner att man får ut ett värde av det pengarna läggs på i form av exempelvis bostad, mat och nöje ska man självklart lägg pengar på det. Det är samtidigt för många personer väldigt enkelt att motivera ett köp med att man anser sig vara värd att köpa en viss produkt. Finns det inga naturliga alternativ till att konsumera sina pengar är det svårt att bryta det mönstret. Den som har insett värdet av långsiktiga investeringar i aktier med utdelningstillväxt kommer garanterat tänka om en extra gång nästa gång man ska köpa något man anser sig ”vara värd”. Priset är högre än du tror. 

Som student har jag levt enkelt och inte känt att jag direkt haft spenderarbyxorna på mig. Jag har känt glädje i att spara 10 kr på pasta ena veckan och att köpa en öl på krogen för 39 kr istället för 59 kr har gjort att jag som student känt mig lite extra lycklig inombords. Det har lett till att jag insett värdet av pengar och att det i många, om inte alla fall, kan kännas riktigt skönt att inte slösa med sina begränsade resurser, vilket pengar trots allt är. Att samtidigt kunna investera en del av dem och få utdelning och ränta på dem är en riktigt härlig känsla. Det gör att jag får en smakbit på hur det kan vara att känna sig helt fri. Det kan alla få genom att börja investera i aktier med utdelning. Under det första året kanske du ”bara” får 5 000 kr i aktieutdelning, men det beror samtidigt på att din aktieportfölj inte är särskilt stor. Hade den varit tio gånger större hade du alltså under året sett ditt konto öka med 50 000 kr, bara på grund av att du investerat dina pengar i aktier som ger dig en inkomst i form av utdelning. Det hade räckt till att täcka många fasta kostnader under ett år om man tänker på att leva sparsamt. Dessa pengar kommer in på kontot utan krav på motprestation.

Nästa del

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar